Wednesday 19 June 2013

POKOK


Hanya sebatang pokok. Redupnya menjadi teduhan sang musafir. Hijaunya penyejuk mata yang melihat. Rimbun dedaunnya menjadi pengimbang kepanasan bumi. Tingginya dan besarnya pokok tanda lanjutnya usia pokok.

Hanya sebatang pokok. Redupnya menjadi teduhan Hafiz dan Hazwan. Hijaunya penyejuk hati Hafiz dan Hazwan. Rimbun dedaunnya menjadi sumber ilham Hafiz dan Hazwan. Tinggi dan besarnya pokok tanda diri Hafiz dan Hazwan semakin meningkat remaja. Begitu juga persahabatan ini yang akrab matang dan semakin matang.

26 JULAI 2008
Redupnya pokok menjadi teduhan Hafiz dan Hazwan selepas pulang dari sekolah. Di situ mereka berbincang aktiviti sekolah. Hazwan yang amat meminati bola sepak selalu menceritakan bintang idamannya Robin Van Persie. Hafiz sebagai tokoh pidato sekolah sangat meminati stail Dato’ Anwar Ibrahim berpidato. Kami saling berkongsi idola masing-masing.

‘’Hafiz! Lihat ni. Rembatan Van Persie yang sangat tajam. Jangan tangkap, patah jari nanti’’ jerit Hazwan ke arah ku yang sedang berdiri di hadapan pokok.

 Aku hanya tersenyum melihat Hazwan sambil menangkap bola sepakannya.

‘’Aduh, laju juga sepakan bola Hazwan ni. Teruk aku kena’’ rungut aku sendirian. Hazwan di hujung hanya tersenyum melihat aku agak terkial-kial menangkap bola.

18 OGOS 2008
Hijaunya pokok sangat menenangkan Hafiz dan Hazwan. Pernah satu ketika Hafiz kecewa dalam satu pertandingan pidato. Hanya ditempat ke-dua setelah jerih payah berusaha berlatih di bawah pokok bersama-sama Hazwan.

Lalu Hazwan menghulurkan satu kotak hadiah. Sambil tersenyum dia katakan ‘’Setiap sepakan tajam Van Persie terkadang tak gol pun tapi mampu menggetarkan pihak musuh. Jangan sedih la, esok aku pasti menang dalam perlawanan bola sepak. Itu janji dan hadiah buat kau’’ kata Hazwan penuh keazaman.

Dan memang benar Hazwan memang hebat di gelanggang bola. Pasukan sekolah juara dan dia dianugerahi pemain terbaik. Memang kehijauan pokok mampu beri ketenangan di hati.

20 SEPTEMBER 2008
Petang ini seperti biasa kami bertemu di bawah pokok. Hazwan menceritakan masalah pasukan bolanya yang ada sedikit salah faham menyebabkan latihan tidak dapat berjalan lancar dan perlawanan persahabatan dengan pasukan sekolah lain mengalami kekalahan teruk.

Macam mana Hafiz, ada idea tak wahai Anwar Ibrahim ke-2 ? tanya Hazwan bernada gurau.

‘’Masalah ukhwah kot. Menyebabkan ada yang tak terima posisi masing-masing’’ Hafiz menduga. Hazwan hanya mengangguk.

‘’Cuba main satu game(modul) bina bangunan sebelum latihan esok. Kemudian cuba buat satu resolusi berkenaan kepentingan kesatuan dalam pasukan bola’’ Hafiz memberi idea. Hazwan hanya mendengar.

‘’Dan kaitkan dengan peristiwa peperangan Rasulullah dan para sahabat. Ingat tak sewaktu Umar Al-khattab melucutkan jawatan Khalid al-walid sebagai panglima dalam Perang Muktah. Khalid Al-walid penuh taat dengan arahan itu tanpa sebarang tentangan apatah lagi sebarang rungutan’’ Hafiz menambah.

‘’Posisi tidak penting, yang penting adalah teruskan berjuang’’ Hazwan seakan faham maksudku.
Sungguh rimbunan dedaunan pokok mampu mengilhamkan kita.

26 SEPTEMBER 2008
Setelah penat berhempas pulas belajar di sekolah, seperti biasa tepat pukul 3 petang Hafiz dan Hazwan akan berjumpa di bawah pokok. Tapi setengah jam Hafiz menunggu Hazwan di pokok penuh kesabaran. Mungkin ada hal yang mungkin dia perlu selesaikan. Tugasan sebagai ketua pelajar terkadang tak kira masa. Sungguh Hafiz sangat menghormati Hazwan yang sangat dedikasi dengan tugas.

Setengah jam kemudian kelibat Hazwan muncul di kejauhan. Hafiz menjerit memanggil nama Hazwan. Hazwan berlari sambil tercungap menahan nafas.

‘’Hai, takkan Van Persie tercungap berlari 100 meter’’ Hafiz bergurau.

‘’Tak de lah, biasa lari 1000meter je, tak biasa lari 100 meter ni, sebab tu tercungap-cungap ni.’’ Balas Hazwan spontan. Hahaha!! Gelak besar keluar dari perut Hafiz dan Hazwan.

‘’Maaf lambat. Tadi aku terbaca berita pasal Gaza. Israel laknatullah menyerang gaza lagi. Serangan dibuat secara membabi buta. Ramai kanak-kanak, orang tua , orang awam yang terbunuh. Dikatakan Israel ingin menyerang ketua gerakan HAMAS Ismail Haniyeh tapi tersasar sehingga menyebabkan kawasan orang awam menjadi mangsa’’ terang Hazwan.

‘’Masyaallah. Semoga Allah membantu para pejuang Islam di Gaza. Dengarnya pejuang gerakan islam di Gaza, HAMAS sangat berdisiplin. Setiap malam wajib bagi diri mereka mendirikan solat malam, berpuasa sunat selalu, mengaji al-quran dan amalan-amalan yang lain’’ Hafiz berkongsi cerita.

‘’Hafiz, aku berazam nak jadi seorang engineer satu masa nanti. Aku nak cipta jentera perang yang digeruni. Senjata perang yang paling hebat’’ kata Hazwan dengan gaya yang sangat bersemangat.

‘’Dan mungkin perlukan orang seperti kau untuk mendidik masyarakat berjiwa pengasih dan sedarkan orang tentang kewajipan mempertahankan kesucian islam’’ tambah Hazwan lagi. Hafiz mengangguk tanda setuju dengan sahabatnya.

23 JUN 2028
Kini mereka berdua sudah meningkat dewasa.

Hazwan menjadi seorang jurutera yang sangat disegani negara. Bekerja disebuah syarikat perkapalan utama negara, GEMPUR Company. Kini sudah mencipta beberapa kapal perang yang sangat moden dan mampu menggerunkan pihak musuh-musuh islam.

Hafiz sekarang sudah menjadi seorang ahli parlimen yang sangat disegani kawan dan musuh di dewan parlimen negara. Pendapatnya yang matang, suaranya yang lantang dan gaya bercakap yang tenang dan menyengat sangat dihormati dalam kalangan rakyat yang sangat bijak menilai.

Hafiz dan Hazwan berdiri bersebelahan di hadapan pokok yang berjasa. Kenangan-kenangan lalu sangat menyentuh hati.
Mengenangkan hanya sebatang pokok mampu memberi teduhan kepada manusia.
Hanya sebatang pokok dengan kehijauannya mampu buat manusia tenang.
Hanya sebatang pokok dengan rimbunan dedaunnya mampu menjadi inspirasi kepada manusia.
Ketinggiannya dan besarnya pokok menunjukkan persahabatan Hazwan dan Hafiz juga semakin dewasa.

Impian mereka sudah tercapai. Platform masing-masing juga sangat kukuh. Cuma satu sahaja impian yang belum tercapai. Membantu perjuangan Islam di seluruh dunia terutama di Palestin.

Tanpa membuang masa mereka merancang strategi di bawah pokok itu.
Konspirasi terancang bermula dari bawah pokok itu.


No comments:

Post a Comment