Tuesday 17 December 2013

KOS SARA HIDUP MENINGKAT : KEDANGKALAN UMNO-BN



Dr. Dzulkefly Ahmad, Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat mengulas kenaikan harga keperluan asas sekarang ibarat kecelakaan yang menimpa rakyat kesan daripada rantaian atau ‘knock-on chain effects’ yang dicetuskan oleh kenaikan bahan-bahan asas seperti bahan bakar petrol dan diesel, gula dan tarif utiliti asas seperti elektrik ini!

PETROL

Mulai 3sept, harga petrol RON 95 dinaikkan sebanyak 20sen dan harga minyak diesel pula dinaikkan sebanyak 20sen. PM,Dato’ Seri Najib menyatakan kenaikan minyak disebabkan untuk mengelakkan masalah kepada kedudukan kewangan negara.

Kata  Najib: “Ini mungkin akan jadi bebanan sikit kepada rakyat, tetapi kalau kedudukan kewangan (negara) keseluruhan terjejas, ia akan merosakkan seluruh negara”

Timbalan Menteri Kewangan, Dato’ Ahmad Maslan menyatakan harga minyak Malaysia adalah ke-8 termurah di dunia selepas Venezuela, Arab Saudi, Kuwait, Mesir, UAE, Iran dan Nigeria. Prof Agus mempertikaikan perbandingan ini dengan negara Malaysia yang yang tidak ada atau sedikit sumber petroleumnya dan fakta ini ibarat menafikan fakta harga minyak di Brunei, Qatar, Bahrain, Algeria, Sudan, Libya dan Oman jauh lebih murah dari Malaysia.

Kalau nak buat perbandingan, kenapa tidak buat perbandingan harga kereta di Indonesia yang menggunakan Kereta mewah seperti Toyota Vios untuk teksi sahaja dan harga rumah di Malaysia yang “over priced” dan kenaikannya yang tidak terkawal?

Kemudian, perkaitan kenaikan harga minyak dengan pemberian BR1M adalah sesuatu yang tidak munasabah sekali. Demikianlah komentar Prof Agus.

GULA

Pada Januari 2012, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Pengguaan & Koperasi, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan bahawa kerajaan telah menandatangani perjanjian 3 tahun untuk mengimport gula mentah dengan harga US26 setiap 100lbs.

“Persoalannya sekarang mengapa kerajaan membeli gula mentah dengan harga yang jauh lebih mahal daripada harga pasaran ketika iaitu US23.42? Perbezaan harga kontrak melebihi 10% daripada harga pasaran menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung kerugian sebanyak rm46juta setiap tahun”kata Tony Pua DAP Petaling Jaya Utara yang juga Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan.

Amaran Tony Pua berkenaan semua laporan penganalisis antarabangsa meramalkan harga gula akan menurun akibat ‘excessive supply’ atau pengeluaran mentah yang terlampau tinggi dipandang sepi apabila dibidas penuh angkuh oleh Timbalan Menteri perdagangan Antarabangsa, Datuk Mukhriz Mahathir kononnya ‘harga gula mentah dunia akan terus meningkat pada masa depan’.

Namun sejak januari 2012, harga gula antarabangsa menjunam serendah US16.70 setiap 100lbs pada September 2013. Ini bermakna kerajaan membeli gula dengan 55.7% lebih mahal daripada harga pasaran bulan lalu.

TOL & LEBUHRAYA

Seterusnya jawapan Dato’ Abdul Wahid Omar berkenaan kenaikan kadar tol di 13 lebuhraya turut menambahkan lagi kemarahan rakyat yang disifatkan Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat , saudara Suhaizan Kaiat sebagai Menteri gred E.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar telah mengesahkan bahawa kadar tol akan dinaikkan pada tahun 2014 dengan alasan terkandung dalam perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat konsesi lebuhraya.

Beliau mengulas bahawa kenaikan tidak dapat dielakkan disebabkan perjanjian yang termaktub dalam perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat konsesi lebuhraya. YB Dato’ Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor yang juga tokoh korporat mengatakan ini adalah kesilapan kerajaan pusat sewaktu membuat perjanjian tanpa menyatakan jumlah keuntungan maksimum yang boleh dikutip menyebabkan keuntungan berganda yang melampaui kos perbelanjaan awal. Kenaikan bakal dilaksanakn pada tahun 2014.

Rafizi Ramli yang membentangkan nilai keuntungan syarikat konsesi lebuhraya  (boleh lihat dalam Malaysiakini) baru-baru ini menyifatkan "Setiap kenaikan kadar tol sebenarnya menambahkan lagi keuntungan mereka sedangkan rakyat terus terbeban dengan tekanan ekonomi”.

Tambahnya lagi, “Justeru katanya, walaupun tol tidak dinaikkan, jumlah kutipan konsesi terlibat tetap naik ekoran margin keuntungan yang kekal tinggi kerana peningkatan kenderaan di lebuh raya sehingga 8.1 peratus. Dalam keadaan kos operasi sudah pun rendah (bagi sesetengah lebuh raya, kos penyenggaraan tidak sampai 10 peratus pun dari kutipan tol), keuntungan yang dinikmati antara yang tertinggi berbanding industri-industri lain. Oleh sebab itu, sebarang kenaikan kadar tol ibarat menghina rakyat pada kala kerajaan dan pemegang konsesi bermewah dengan keuntungan yang sudah pun terlalu tinggi,".

TARIF ELEKTRIK

Harakahdaily melaporkan, bermula Januari 2014 pula rakyat Malaysia pula akan berdepan dengan kenaikan elektrik sepertimana yang diumumkan oleh Datuk Seri Maximus Ongkili baru-baru ini sebanyak 15 peratus atau 4.99 sen setiap kilowatt, manakala di Sabah dan Labuan berjumlah 5 sen. Satu kenaikan yang sangat ketara.

Dr. Dzulkefly Ahmad menyifatkan kenaikan tarif elektrik semacam kerajaan tidak puas menganiaya rakyat dengan kenaikan harga bahan bakar yakni petrol dan diesel serta gula. Semalam Menteri Tenaga, Teknolog Hijau dan Air, Maximus Ongkili mengumumkan bahawa tariff elektrik di Semenanjung dinaikkan dari 33.54 sen/kWj ke 38.53 sen/kWh bersamaan kenaikan 4.99 sen/kWj atau 14.89% (15%).

Di Sabah dan Labuan pula, kadar baru naik sebanyak 16.9 peratus atau 5 sen daripada kadar semasa 29.52 sen/kWj kepada 34.52 sen/kWj. Kedua-dua kenaikan itu berkuatkuasa 1 Januari 2014, umum Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Maximus Ongkili.

Bagi membuktikan bahawa kerajaan prihatin kepada rakyat berpendapatan Maximus berkata kerajaan akan terus memberi subsidi kepada pengguna domestik di Semenanjung, Sabah dan Labuan bagi penggunaan bawah 300 kWj sebulan.

Kerajaan katanya akan terus membantu dengan memberikan rebat kepada pengguna-pengguna yang bil elektriknya berjumlah RM20.00 dan ke bawah sehingga 31 Disember 2014.

Di sini kerajaan Najib-BN tampak samada tak cerdik atau tak peka atau mungkin kedua-duanya sekali. Kesan kenaikan tariff adalah seperti juga ketika kesan gula atau bahan bakar seperti petrol dan diesel dinaikkan. Ingat! Bukan beban bukan hanya pada harga bahan tersebut yang menghempit rakyat.

Kecelakaan yang menimpa rakyat adalah kesan rantaian atau ‘knock-on chain effects’ yang dicetuskan oleh kenaikan bahan-bahan asas seperti bahan bakar petrol dan diesel, gula dan tarif utiliti asas seperti elektrik ini! Jelasnya kenaikan ini mencetuskan pelbagai barang makanan dan minuman juga perkhidmatan yang melibatkan tenaga dan elektrik yang bakal mengalami kenaikan harga.

Betullah kerajaan boleh membantu rakyat dengan pelbagai kaedah termasuk pembayaran rebat bagi melindungi golongan berpendapatan rendah. Tapi jangan sampai untung secupak, rugi segantang! Demikianlah komen sindiran juga kritikan tegas Dr. Dzulkefly dalam blog rasminya.

ASTRO

Koordinator Panatia Ekonomi Jingga13 Malaysia, Zainal Abidin Bin Abu Bakar berkata seluruh pengguna Astro pula berdepan dengan kenaikan RM2 bagi Pakej Famili dan RM6 bagi Pakej Sukan yang telah berkuatkuasa 11 November 2013 turut menambahkan tekanan pada lebih 3 juta pengguna Astro yang terpaksa membayar kenaikan pakej tersebut sedangkan Astro umumkan perolehan RM2.3 Billion untuk 6 bulan pertama berakhir 31 Januari 2014 iaitu peningkatan 13 peratus.

Sedangkan, katanya Menteri Penerangan, Komunikasi dan Multimedia mempunyai kuasa terhadap mengawal dan menentukan harga pakej langanan yang ditawarkan Astro.

LRT & MONOREL

Kenaikan kadar tiket perkhidmatan awam berasaskan elektrik seperti LRT & Monorel yang merupakan ‘domino effect’ daripada kenaikan tariff elektrik.

KEMELESATAN EKONOMI 2016

Sebagai pengakhiran daripada artikel ini, suka saya berkongsi berkenaan unjuran kemelesetan ekonomi negara lewat 2016 oleh Azrul Azwar Tajudin Pengurus Tugas Khas, Analisa Ekonomi & Kewangan Pejabat Menteri Besar Selangor yang percaya perlaksanaan GST perlu ditangguhkan dan kerajaan sepatutnya menumpu kepada ketelusan pengurusan kewangan negara terlebih dahulu di samping ia berkait rapat dengan fenomena pecahnya gelembung sektor harta tanah(property bubble burst).

Beliau mengatakan ekonomi Malaysia bertambah teruk dan langkah kerajaan melalui Pelan Rasionalisasi Subsidi(SRP) serta cukai perkhidmatan dan barangan(GST) hanya membawa kepada kemelesetan ekonomi dalam tempoh tidak sampai 3 tahun akan datang. Antara faktor utama ialah pecahnya gelembung sektor hartanah dan kerana itu GST perlu ditangguhkan.

Beliau menambah lagi, perlaksanaan GST bakal memberikan kesan kepada Keluaran Dalam Negara Kasar(KDNK) yang menyebabkan kesan teruk 4% inflasi yang memberi kesan negatif yang teruk kepada realiti hidup rakyat biasa walaupun hanya 4%.

Azrul juga menambah factor hutang isi rumah berbanding pendapatan boleh guna juga meningkat sehingga 140%, lebih tinggi daripada Amerika Syarikat pada 123%.

SKETSA KOMEDI BODOH PARA MENTERI UMNO-BN

Di saat rakyat terseksa dengan segala kenaikan harga keperluan asas, amat mudah para menteri Malaysia memberikan komentar dan jawapan. Berikut adalah skema jawapan yang biasa kedengaran bagi memperbodohkan rakyat.

Isu kenaikan kadar Tol: Datuk Seri Abdul Wahid Omar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri : “Pengguna boleh guna jalan biasa jika menganggap kenaikan tol terlalu tinggi”

Gst : Dato Seri Najib Razak, PM: “Usahlah bimbang, janganlah risau. GST tidak dikenakan kepada garam, kacang dhal, ikan masin, cencalok,budu dan belacan”

PRU:  Zahid hamidi, Menteri Dalam Negeri, Naib Presiden Umno : “Jika tak suka sistem politik negara ini, sila berhijrah ke negara yang buat pilihan raya ikut kaedah yang digemari”.

Disokong Datuk Noh Omar dengan menambah “sewajarnya duduk di dalam hutan”

Kenaikan harga Ayam : Datuk Hasan Malek, Menteri Perdagangan Antarabangsa:
“Kalau tengok harga(ayam) naik, jangan beli ayam tapi beli daging pula”.

Kenaikan harga Gula: DS Najib Razak, PM: “Untuk mengatasi masalah diabetis harga gula dinaikkan”.

Kenaikan harga Gula: Menteri kesihatan ,Datuk seri dr S.subramaniam : “Rakyat dinasihatkan jangan makan gula untuk hidup lebih lama”.

Penulis pun terasa dirinya bodoh jika mengumpul semua jawapan dangkal menteri-menteri yang banyak lagi boleh menimbulkan kemarahan rakyat.

:: Aku kepingin Jiwa Merdeka! ::

No comments:

Post a Comment