Wednesday 15 February 2012

cinta SUDOKU

Orang zaman sekarang ketandusan jiwa, sebab itu aku gemar berbicara mengenai jiwa.
Orang zaman sekarang suka berkata mengenai cinta, sebab itu aku suka cakap mengenai cinta pada ALLAH.
Orang zaman sekarang, suka berbincang berkenaan pasangan kekasih masing-masing, sebab itu aku suka berbincang mengenai adab-adab bercinta.
Orang sekarang suka bermadah pujangga, sebab itu aku suka bermadah pujangga dalam blog ini.....

Sesungguhnya adalah menjadi fitrah seorang manusia untuk saling mencintai. bercinta itu tidak salah tetapi yang salah apabila syariat islam itu dilanggari..
Sesungguhnya mengungkap cinta itu sangat indah kepada pasangan kekasih, tetapi mengungkap cinta kepada Allah jarang sekali kita fikirkan. Kita hanya tahu nak dapat pahala, jadi orang yang soleh, masuk syurga & terhindar neraka , tetapi cinta kepada Allah?
Dalam solat fardhu 5waktu sehari semalam, adakah sekadar melepaskan tanggungjawab wajib sahaja?
Tidakah terbit rasa cinta kepada Allah?
Mungkin ada yang kata hipokrit apabila berkata ''aku cintakan Allah'', tapi itulah yang sebetulnya iaitu manusia kembali kepada fitrah(cinta kepada Allah).
Aku meninggalkan pembaca sekalian dengan secoret pengalaman ku.
Suatu hari dalam satu program, aku dipaksa untuk membuat ''game sudoku''. Tiadalah satu petak yang aku dapat jawab melainkan kosong sahaja. Setelah beberapa hari, terdetik dihati untuk menguasai game tersebut lantaran aku dapat lihat kebaikannya kepada minda dan sekarang aku berminat untuk membuatnya tanpa sebarang paksaan sehingga menjadi hobi aku.
[moral value~ Kadang-kadang paksaan itu perlu. Begitu juga dalam hal ikhlas & cinta kepada Allah]

::merasa diri mencintai Allah, riak yang yang mendatang....tetapi bagaimanakah cinta kita kepada Allah?::

No comments:

Post a Comment